Nocleg dla pracowników. Jak wpływa na rotację personelu?

18 grudnia 2021

Znalezienie i zatrudnienie dobrych pracowników to jedynie połowa sukcesu firmy. Tych, którzy są naprawdę dobrzy i doświadczeni, trzeba jeszcze przy sobie zatrzymać. W zawodzie, który wymaga od pracowników długich pobytów poza domem, a nawet poza ojczyzną, niezmiernie ważne staje się zapewnienie im komfortu, fizycznego i psychicznego.

Znaczącą częścią tego zadania, będzie zakwaterowanie pracowników w miejscu odpowiadającym ich potrzebom, oraz o odpowiednim standardzie.

Co zatrzymuje dobrego pracownika w firmie?

Starsze pokolenia przyzwyczajone były do pracy w jednym zawodzie przez większość, a nawet całe życie, ale coraz częściej zauważyć można wzrost rotacji, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Są jednak rzeczy, które dają pracodawcy szansę zatrzymać przy sobie dobrych pracowników, a dzięki temu zaoszczędzić pieniądze i czas w dłuższej perspektywie, poprzez uniknięcie konieczności szukania zastępstwa, szkolenia, czy starań, aby nowi członkowie zespołu integrowali się ze starszymi.

Abraham Maslow wysnuł teorię, że ludzi motywuje pięć rodzajów potrzeb. Zostały one opisane i umieszczone w pewnej hierarchii. Aktualna sytuacja każdej osoby dyktuje, który poziom potrzeb jest dla niej najbardziej krytyczny w danym momencie. Sposób, w jaki pracodawca zaspokaja te potrzeby, zmienia się na każdym poziomie i przyczynia się do zadowolenia pracowników z pracy, co skutkuje mniejszą rotacją i wyższym wskaźnikiem retencji.

Pięć poziomów hierarchii potrzeb Maslowa, od dołu do góry, przedstawia się następująco:

  • Potrzeby fizjologiczne,
  • Potrzeba bezpieczeństwa,
  • Przynależność,
  • Potrzeba uznania,
  • Potrzeba samorealizacji.

Na podstawie tej piramidy potrzeb, oto kilka przykładów tego, co powinno dziać się w firmie, aby pracownicy chcieli w niej pozostać.

Pracownicy wierzą, że są częścią czegoś wyjątkowego: kultury, zespołu, środowiska

Poczucie bycia częścią zespołu jest niezbędne, ponieważ pokazuje ludziom, że pracują na rzecz wspólnego celu. Pracownicy rozumieją, że są częścią czegoś wyjątkowego i że każdy z nich ma szczególną rolę w osiąganiu celów firmy, nawet jeśli wykonywana przez daną osobę praca na pozór nie wydaje się być niczym wyjątkowym. Poczucie, że pracuje się wspólnie i w konkretnym celu sprawia, że pracownicy nie chcą zawieść całego zespołu, ponieważ wiedzą, że są ważną jego częścią, a ich wkład jest ceniony.

Pracownicy wierzą, że to, co robią naprawdę ma znaczenie

Kiedy ludzie wierzą, że praca, którą wykonują, jest ceniona i ma cel oraz znaczenie dla innych, bardziej prawdopodobne jest, że będą zadowoleni z tego co robią. Pracownicy pozostaną ze swoim pracodawcą na dłużej, jeśli ich osiąganie codziennych celów ma odzwierciedlenie w realnym świecie i w jakiś sposób służy społeczeństwu, czy jest to np. produkcja żywności, logistyczna praca za biurkiem, czy budowanie mieszkań, mostów lub dróg.

Pracownicy doceniają i szanują swoich współpracowników

Ludzie, którzy szanują i doceniają swoich współpracowników, oczywiście lepiej się z nimi dogadują, a poczucie przynależności do zespołu jest ważnym powodem, dla którego ludzie są zmotywowani do kontynuowania pracy w danej firmie. Pewność, że można oprzeć się na swoim zespole i zaufać mu, jest kluczowym elementem zadowolenia z pracy.

Pracownicy mają przełożonego lub mentora, który ich motywuje

Osoby, które pozostają w firmach przez dłuższy czas, to te, które zachęcane są do ciągłego doskonalenia się. Przełożeni powinni służyć radą i pomocą, oferując wskazówki, które pomogą pracownikom osiągnąć założone cele. Dzięki przestrzeni na to, aby wciąż stawać się lepszym w swoim zawodzie i możliwości konsultacji z kimś, kto ma dla pracownika dobre słowo, poradę i dba o jego interesy, ludzie czują się bezpieczniej.

Pracownicy są traktowani sprawiedliwie i z szacunkiem

Ludzie pozostaną w danej firmie na dłużej tylko wtedy, gdy czują, że są traktowani sprawiedliwie. Muszą być doceniani oraz musi to być odzwierciedlone w wysokości ich zarobków, dodatkowych korzyściach, a także zapewnionych im warunkach pracy, czy warunkach do odpowiedniego wypoczynku i regeneracji po pracy. Jeśli pracownicy nie są traktowani sprawiedliwie, będą bardziej skłonni odejść kiedy tylko na horyzoncie pojawi się lepsza oferta.

W życiu zawodowym każdego człowieka musi istnieć odpowiednia równowaga, między pracą, odpoczynkiem i życiem prywatnym. Jest to szczególnie ważne w pracy związanej z wysokim stresem, przemęczeniem psychicznym i fizycznym, lub gdy pracownicy muszą być daleko od domu na długi okres czasu.

Odpowiednie zakwaterowanie, a zmniejszona rotacja pracowników

Jak już zostało powiedziane, szacunek do pracownika i sprawiedliwe go traktowanie, a także zatroszczenie się o jego potrzeby, to podstawa dobrze układających się relacji zawodowych, co z kolei daje większą pewność, że dana osoba będzie chciała kontynuować współpracę z obecnym pracodawcą. Zwłaszcza w pracy na wyjazdach, zapewnienie pracownikom godziwych warunków do relaksu i odpoczynku w kwaterach pracowniczych o odpowiednim standardzie, będzie niezmiernie istotne. Jak zmniejszyć rotację pracowników? Zobacz tutaj

Odpowiednie warunki zakwaterowania zapewnione przez pracodawcę, odpowiadają jednocześnie na potrzeby fizjologiczne i potrzebę bezpieczeństwa, a przy tym dają przestrzeń, w której zaspokojone mogą zostać również potrzeby przynależności, uznania i samorealizacji. Co zatem oznacza, że dana kwatera spełnia odpowiednie standardy?

Odpowiednia jakość kwatery pracowniczej – co jest konieczne?

Aby potrzeby pracowników po ciężkim dniu zostały zaspokojone, oraz zakwaterowanie dawało im poczucie spokoju i komfortu, zwłaszcza jeśli wykonują ciężką fizyczną pracę, a przy tym tęsknią za domem i rodziną, kwatera pracownicza musi spełniać konkretne warunki. Nie może być ona widziana przez pracodawcę w staromodny sposób, niemal jak stary akademik, z piętrowymi łóżkami, średnio działającą kuchenką mikrofalową i ścianami zżółkniętymi od dymu papierosowego. Dzisiejsi pracownicy, także wykonujący prace fizyczne, oczekują i zasługują na miejsce o standardzie, któremu bliżej raczej po prostu do hotelu.

Podstawą będzie wyposażenie samego pokoju, najlepiej jedno, a góra dwuosobowego, z wygodnymi łóżkami, przestrzenią na przechowywanie ubrań i innych osobistych rzeczy, dostępem do Internetu, zasłonami bądź roletami, odpowiednim oświetleniem, przestrzenią do pracy, czy zjedzenia posiłku, osobną lodówką w każdym pokoju (oprócz lodówek w kuchni), a także odpowiednim zamkiem w drzwiach.
Ważne są również wspólne pomieszczenia użytkowe, właściwie zaopatrzona w sprzęty AGD i naczynia kuchnia, a także łazienka, z prysznicami, lustrami, zlewami, utrzymanymi w czystości toaletami, oraz środkami sanitarnymi, jak papier toaletowy, czy mydło. Istotna jest także pralnia z suszarnią, zwłaszcza dla osób, od których praca wymaga codziennie stroju roboczego (pracownicy budowy, ale także np. zakładów produkcji spożywczej). Kwatera pracownicza musi posiadać jasny regulamin, dostępny dla każdego, a plusem będzie także dostępność opiekuna kwatery, który pomoże rozwiązać wszelkie problemy i odpowiedzieć na ewentualne pytania.

poczytaj również

powiązane wpisy